امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[/table]  
  • rainStationID: تعريف به عنوان كليد و بهره گيري از آن در جدولt ذيل
  • name: نام ايستگاه باران سنجي (فارسي)
  • height: ارتفاع بر اساس رقم طبيعي
  • UTMX و UTMY: اعداد تعريف شده به صورت عدد طبيعي
  • average: ميانگين درازمدت به صورت عدد اعشاري
 
- جدول درج جزئيات ايستگاه باران سنجي:
 
rainStationDetails[table][/table]  
  • rainStantionDetailsID: شاخص اطلاعات رديف
  • rainStationID: شاخص اطلاعات ايستگاه مربوطه – اين عدد در جدول اطلاعات ايستگاه باران سنجي توليد مي شود.
  • year: سال آبي به صورت  x – y (مثال: 91 – 90)
  • mehr_avrage: ميانگين بارندگي در ماه مهر. كه اين عدد در زمان درج اطلاعات بارندگي براي روز جديد، از طريق كد محاسبه شده و به بانك اضافه مي شود. به صورت عدد طبيعي.  
  • mehr_details: جزئيات بارندگي روزانه در ماه مهر. اين اطلاعات درون آرايه عددي با استفاده از تابع serialize به بانك اضافه مي شوند. كه اين صورت براي 30 يا 31 روز پيشنهاد مي شود:
  • $details = array (amount_day_1 , amount_day_2, …, amount_day_31);
  • $details = serialized ( $details );
 
  • به همين ترتيب براي ماه هاي ديگر عمل مي شود. در اين روش هر چند تعداد ستون و حجم داده زياد مي شود اما در گرفتن Query عملكرد بهتر و سريعتر خواهد بود.
 
 
ب- هيدرومتري:
 
جدول درج اطلاعات ايستگاه هاي هيدرومتري (Hydrometric Stations):
اين بخش كاملاً مشابه بخش بارندگي (الف) مي باشد. جداول به شرح زير پيشنهاد مي شود:
hydroStation[table][/table]  
hydroStationID: شاخص اطلاعات رديف
name: نام پايگاه به زبان فارسي
code: كد پايگاه با فرمتي به صورت xx-xxx
river_name: نام رودخانه به زبان فارسي
area: مساحت بر حسب كيلومتر مربع (عدد طبيعي)
degree: درجه ايستگاه به صورت عدد طبيعي
long_average: ميانگين دراز مدت به صورت اعشاري
 
- جدول درج جزئيات ايستگاه هاي هيدرومتري:
hydroStationDetails[table][/table]  
شرح موارد مانند جدول درج جزئيات ايستگاه باران سنجي است.
[تصویر:  ms_001.jpg][تصویر:  ms_004.jpg]
[تصویر:  ms_002.jpg]
[تصویر:  ms_003.jpg]
عملکرد نهایی سیستم را می توانید در لینک زیر ملاحظه فرمایید (کدنویسی تمامی بخش ها، از پایگاه داده تا UI/UX توسط اینجانب صورت گرفته است).
برنامه ها و اسکریپت های کاربردی: PHP, MySQL, JQuery, Ajax, CSS2, HTML 5

https://www. smrw.ir/SC.php?type=component_sections&id=206


چند نکته:
- بخش های حساس بانک اطلاعاتی جهت امنیت سیستم انتشار داده نشده است.
- طراحی بانک های اطلاعاتی تا حد امکان ساده و دور از روابط غیرنیاز تهیه شده است.
- سیستم از دو بخش مجزا تشکیل شده که عملکردی شبیه به یکدیگر دارد. برای جلوگیری از پیچیدگی تصاویر، در نمودار Use Case تنها یک روند اشاره شده است.

با تشکر از استاد ارجمند آقای دکتر رضایی

 

 
پاسخ
#3
تصاویری از محیط نهایی نرم افزار

[تصویر:  ms_005.jpg]

[تصویر:  ms_006.jpg]

[تصویر:  ms_007.jpg]

[تصویر:  ms_008.jpg]
پاسخ
پروژه آب منطقه ای سمنان
#1
[تصویر:  ms_004.png]
1- موضوع
   راه اندازی پایگاه داده سیستم آمار سنجی آب های استان سمنان
2- شرح عملکرد کلی سیستم
             برقراری پایگاه داده متناسب با اطلاعات آماری شرکت آب منطقه ای استان و تحلیل داده ها و نمایش خروجی بصورت گزارش های از پیش تعین شده 
3- کاربران
             پرسنل آب منطقه ای استان سمنان 
4- کارها و فعالیتهای جزئی که سیستم انجام می دهد.
             دریافت گزارش های سال آبی، دریافت گزارش های موجود در بانک اطلاعاتی پیشین، ذخیره سازی اطلاعات بصورت استاتیک، ذخیره اطلاعات با اعمال محاسبات مورد نظر بر اساس فرمول های مشخص، ارائه اطلاعات موجود در بانک بصورت گزارش های استاندارد شده سازمان، نمایش اطلاعات بصورت نمودارهای مشخص شده از سوی سازمان
5- منافع ایجاد نرم افزار و مشکلاتی که این نرم افزار باعث حل آن خواهد شد
            نمایش اطلاعات آماری و گزارش به بهترین و سریعترین شکل ممکن و ایجاد سرعت بیشتر در اخذ و بررسی آن ها، آرشیو اطلاعات سالی آبی با طیف گسترده
6- نرم افزارهایی که جهت ایجاد سیستم انتخابی مورد نیاز است
           HTML V5
CSS 3
PHP 7
MySQL
Ahax
JQuery
Javascript

7- سکوی اجرای سیستم
          بدون محدودیت
8- قیمت نهائی برآورد شده و دلایل تعیین آن
          بر اساس استاندارد مشخص شده سیستم برابر با 12 میلیون تومان تمام
9- مدت زمان مورد نیاز
          1- 30 روز کاری، برای راه اندازی قسمت های فنی وب سایت به همراه پایگاه داده
          2- 14 روز کاری، برای طراحی سیستم کانورتور و انتقال اطلاعت موجود در پایگاه داده قبلی به پایگاه داده جدید با محاسبات بروز شده
          3- 14 روز کاری، برای طراحی قسمت UI/UX

10 - ریسک های پروژه و راه های مقابله با آن  
- از بین رفتن اطلاعات پیشین به جهت اشکالات سیستماتیک یا انسانی
راه حل: گرفتن نسخه پشتیبان و آرشیو کردن آن 
- اعمال محاسبات اشتباه در حین کانورت
راه حل: انجام محاسبات دستی برای چندین مورد بصورت راندوم
- عدم سازگاری نمایش نمودارها در مرورگرهای مختلف
 

کاربران استفاده از این طرح:
  1. مسئولین آب منطقه ای
  2. عموم کاربران و بازدیدکنندگان وب سایت

سکوي اجراي سيستم
  1.  وب سایت
زبان برنامه هایی که جهت ایجاد سیستم انتخابی مورد نیاز است شامل زبان های برنامه:
  1. html5
  2. css3
  3. java script
  4. php
  5. JQuery
  6. Ajax
  7. MySQL

 مدت زمان مورد نياز:  یک ماه
  1. تحليل نيازمندي‌هاي پروژه
  2. طراحي پايگاه‌داده
  3. رعايت همواره Best practice ها
  4. کدنويسي به صورت شئ‌گرا
  5. کد نویسی و ایجاد در سایت
  6. ارائه نسخه‌ي آزمايشي و تست آن توسط يک جامعه آماري
  7. رفع باگ‌ها
شامل چند نفر تیم حرفه ای :
  1. یک نفر برنامه نویسی سایت
  2. برنامه نویس برای نوشتن نرم افزار
  3. مدیر کنترل پروژه
قیمت برای اجرای کل این پروژه:
 
تخمین قیمت و دلایل قیمت:
  1. حقوق افراد مشغول به کار
  2.  بیمه اشخاص
  3. پنل مدیریت
  4. زمان و هزینه های جانبی
   تحليل ساختار پروژه و پايگاه داده
  1. کدنويسي تميز پروژه با رعايت اصول و استانداردها به صورت شئ‌گرا (جهت توسعه و بهبود آسان آن)
  2. توجه به UX (تجربه کاربري) در طول توسعه پروژه (از جمله: انتخاب سوالات و مراحل درج آگهي، چينش و ترتيب موارد آگهي، توجه به ساختار پنل تحت وب و...)
  3. مشاوره به کارفرما و ارائه راه‌ها و پيشنهادات جهت بازاريابي و جذب بهتر کاربر  

  ريسک هاي پروژه و راه هاي مقابله با آن
به چهت سفارش چارت از سوی کارفرما، تحلیل ریسک برعهده مجری نمی باشد.

 
قرارداد ساخت نرم افزار
اين قرارداد در تاريخ 1398/09/10  بين  آقاي شهراد رضایی طهرانی  از يك ســو كه در اين قرارداد كارفرما ناميده مي شود و  آقای محمد ساعت چی  که از اين پس پیمانکار ناميده مي‌شوند، به شرح ذیل منعقد  مي‌گردد:
ماده 1: موضوع قرارداد
موضوع قرارداد عبارتست از " طراحی و راه اندازی سیستم مدیریت آب های سدها و رودخانه های استان سمنان
تبصره 2: در طول مدت اجراي قرارداد و پس از تحويل سامانه / نرم افزار ، از تاریخ پایان قرارداد بمدت یکسال خدمات پشتيباني به عهده مشاور خواهد بود ، پس از اتمام این مدت کارفرما درصورت نیاز
ماده 2: مدت اجراي قرارداد
مدت قرارداد از از زمان دریافت قرار داد به مدت 2 ماه مي باشد.
ماده 3: مبلغ قرارداد
مبلغ قرارداد برابر یکصد میلیون ريال می باشد.
ماده 4: نحوه پرداخت
  • معادل 25% مبلغ پس از امضای قرارداد به عنوان پیش پرداخت به پیمانکار پرداخت می گردد.
  • معادل 25% مبلغ قرارداد پس از 2 ماه از شروع پروژه به پیمانکار پرداخت می گردد.
  • 50% باقی مانده پس از نصب نرم افزار در محیط کاری کارفرما و با تایید کتبی دستگاه نظارتی کارفرما پرداخت می گردد.
  • کسورات قانونی توسط کارفرما، پرداخت و فیش واریزی آن عیناً به پیمانکار ارائه می گردد.

ماده 5 : جریمه تاخیر
به ازای هر روز تاخیر در تحویل نهائی پروژه، پیمانکار هزینه ای معادل یک نودم مبلغ قرارداد را به صورت خالص در وجه کارفرما، پرداخت خواهد کرد.
ماده 6: ناظر قرارداد
از طرف کارفرما مهندس سعید دهقان به عنوان دستگاه نظارتی پروژه معرفی میگردد.
ماده 7: تعهدات پیمانکار
علاوه بر انجام خواسته های مندرج در مستندات خواسته های ضمیمه، پیمانکار متعهد است حداکثر تعداد 10 نفر از نیرو های مورد نظر کارفرما را در محیط کاری کارفرما آموزش دهد.
ماده 8: تعهدات کارفرما
کارفرما متعهد است جهت انجام پروژه، امکانات رفت و آمد به محل اقامت نمایندگان پیمانکار را در زمان نصب و آزمایش محصول فراهم کند.
ماده 9 .حل اختلاف
چنانچه در عمل به این قرارداد بین کارفرما و پیمانکار اختلاف نظری به وجود اید ،موضوع به فرد خبره یمورد رضایت طرفین،به عنوان مرجع حل اختلاف ارجاع گردد.
ماده 10: فسخ قرارداد
در صورت عدم اجرای تعهدات مطابق با شرایط مقرر در این قرارداد،توسط یکی از طرفین ،طرف قرارداد با اخطار کتبی 15 روزه مجاز به فسخ قرارداد می باشد .در این صورت کلیه ی خسارت وارده  و هزینه های ناشی از عدم اجرای کامل این قرارداد،به عهده ی طرف مقابل است.
ماده 11: ناظر
در صورت بروز حوادث  غیر متقربه قرارداد معلق و پس از رفع آن ادامه‌ی قرارداد با توافق طرفین انجام می شود.
این قرارداد در 11 ماده و ضمیمه ی خواسته ها و جدول زمانی، در دو نسخه تنظیم گردیده است و هرکدام از دو نسخه پس از مهر  و امضای طرفین دارای ارزش و اعتبار واحد می باشد.
 

 
پاسخ
#2
شرح:
الف- بارندگي:
اين بخش شامل دو قسمت اطلاعاتي كلي است. بخش اول شامل اطلاعات ثابت ايستگاه هاست و بخش دوم شامل اطلاعات ماهانه و روزانه مرتبط با هر ايستگاه مي باشد. لذا توصيه مي شود از دو بانك اطلاعاتي مجزا جهت درج اطلاعات بهره گرفته شود تا پروسه درج اطلاعات با فضاسازي كمتر صورت پذيرد. شرح جداول در ادامه مي آيد:
 
- جدول درج اطلاعات ايستگاه هاي باران سنجي (Rain Measurement Station):
rainStation[table]
averageUTMYUTMXheightname   
Varchar (8)
 
int (8)Int (8)Smallint (6)Index
Varchar (150)
Primary
Auto increment
Smallint (6)
esfand_detailsesfand_averagemehr_detailsmehr_avrageyearrainStationIDrainStantionDetailsID
serializedSmallInt (5)...serializedSmallInt (5)Varchar (5)Index
Smallint (6)
Primary
Int (10)
long_averagedegreeareariver_namecodenamehydroStationID
Varchar (6)
 
Smallint (3)Smallint (6)Varchar (200)Varchar (10)Index
Varchar (150)
Primary
Smallint (6)
esfand_detailsesfand_averagemehr_detailsmehr_avrageyearhydroStationIDhydroStantionDetailsID
serializedSmallInt (5)...serializedSmallInt (5)Varchar (5)Index
Smallint (6)
Primary
Int (10)


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان